مسافراقیانوس ها
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 1086
بازدید کل : 79726
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
دو شنبه 29 فروردين 1390 |
<-CategoryName->

مسافر بی سر و صدای اقیانوس ها
لاک پشت های پشت چرمی میلیون ها سال است که در زمین زندگی می کنند و در عین حال خالق یکی از دیدنی ترین چرخه های زیستی هستند.

 

لاک پشت های پشت چرمی میلیون ها سال است که در زمین زندگی می کنند و در عین حال خالق یکی از دیدنی ترین چرخه های زیستی هستند.
لاک پشت پشت چرمی، گونه جانوری عجیبی است که از آن به عنوان یکی از رازهای متحرک اقیانوس ها یاد می کنند. این حیوان هزاران سال است که پس از مسافرت های طولانی در اقیانوس، خود را به سواحل شنی و زیبای گینه فرانسوی رسانده و با مهارت خارق العاده ای، اقدام به حفر گودالی بزرگ کرده و در آنجا تخمگذاری می کند. اواخر زمستان تا ابتدای تابستان، زمانی است که انبوهی از این حیوانات بر اساس یک فرمول کاملا غریزی این مراحل را با دقت انجام می دهند تا یکی از چرخه های زیستی هیجان برانگیز حیات روی زمین به سرانجام برسد.
اگر در فصل بهار به سواحل شنی گینه فرانسوی که در مجاورت مناطق شمالی آمریکای جنوبی قرار دارد یا سواحل جنوبی ایران سری بزنید با منظره عجیبی روبه رو می شوید که شاید آن را تنها در فیلم های تخیلی دیده باشید. انبوهی از لاک پشت های بزرگ پشت چرمی به آهستگی هیکل درشت و سنگین خود را روی شن های طلایی ساحل کشانده تا خود را به نقطه مناسبی رسانده و اقدام به حفر گودالی عمیق بعضا تا یک متر کنند. این گودال ها که به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ و پس از یک شمارش دقیق در سواحل آوالا یالیماپو (در گینه فرانسوی) حدود ۶۴۲۰ عدد برآورد شد، بستر بسیار مناسبی برای بارور شدن تخم این نوع لاک پشت دریایی است.
Dermochelys coriacea که بزرگ ترین لاک پشت شناخته شده در دنیاست مهمان همیشگی سواحل گینه فرانسوی است. جاکوس فرتی، خزنده شناسی از موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه در پاریس است که بیش از ۳ دهه از عمر خود را صرف انجام مطالعات گوناگون درخصوص لاک پشت های پشت چرمی کرده است. او می گوید: این حیوان شناگری بسیار قدرتمند است که از آلاسکا در شمال زمین تا سواحل آرژانتین در قسمت پایینی نیم کره جنوبی زمین را با مهارت خاصی شنا می کند. نکته جالب توجه این است که این حیوان هم در اقیانوس آرام و هم در اقیانوس اطلس در مسیرهای مختلف و عموما مورب شنا می کند. این نکته را محققان با برچسب گذاری برخی لاک پشت های پشت چرمی متوجه شده اند.
لاک پشت های پشت چرمی تقریبا تمامی عمر خود را در اقیانوس سپری می کنند و تنها برای تخمگذاری راهی سواحل شنی می شوند. حتی جفتگیری این حیوانات نیز در آب و البته در نزدیکی ساحل صورت می گیرد که در ادامه لاک پشت ماده برای عمل تخمگذاری خود را به ساحل می رساند. آنها هر ۲ یا ۳ سال یکبار تنها یک بار اقدام به حفر گودال و تخمگذاری می کنند.
مشاهده این کار هیجان خاص خود را برای هر بیننده ای دارد. حیوان با دقتی خاص و با استفاده از باله های پهن و قدرتمند خود بتدریج شن های ساحلی را کنار زده تا تخم های گرد و درشت خود را در آنها جای دهد. هر لاک پشت پشت چرمی ماده در هر سری تخمگذاری تا ۸۰ تخم از بدن خود خارج می کند. عمق برخی گودال هایی که از سوی محققان مورد بررسی قرار گرفته تا یک متر هم بوده است. تخمگذاری در هر فصل ممکن است تا ۱۱ بار نیز انجام شود که فاصله بین آنها عموما ۹ تا ۱۰ روز است. پوشاندن کامل تخم ها با انبوهی از شن ها مرحله آخر فرآیند تخمگذاری و لانه سازی است تا به این ترتیب تخم ها از گزند شکارچیان مصون بمانند.


● خداحافظی با ساکنان باستانی زمین
لاک پشت های پشت چرمی آبزیان کهنی محسوب می شوند که بیش از یکصد میلیون سال از حیات آنها روی زمین می گذرد. اما در حال حاضر شمار آنها بسیار کم شده و حتی در زمره گونه های در معرض خطر انقراض نسل قرار گرفته اند. در سال ۲۰۰۴ گروهی از محققان به سرشماری این حیوانات پرداخته و در ادامه هشدار دادند در مقایسه با سال ۱۹۸۲ جمعیت لاک پشت های پشت چرمی در اقیانوس اطلس تا ۹۷ درصد کاهش یافته است. بدون شک تقریبا این رقم را باید معادل انقراض نسل این حیوان نادر به شمار آورد.
تحقیقات نشان می دهند صید صنعتی و گسترده و همچنین افزایش سطح آلودگی اقیانوس ها علت اصلی قرار گرفتن این حیوانات در شرایط هشدار است. در سال ۱۹۸۰ برآورد شده بود حدود ۱۱۵ هزار لاک پشت پشت چرمی همه ساله در سواحل گوشه و کنار جهان اقدام به لانه سازی و تخمگذاری می کنند اما سرویس حمایت از حیات وحش و آبزیان آمریکا هشدار می دهد هم اکنون تنها بین ۲۶ تا ۴۳ هزار لاک پشت پشت چرمی در سراسر جهان وجود دارند.
این شرایط سخت موجب شده تا گروه های مختلفی از داوطلبان خود را به سواحل آوالا یالیماپو در گینه فرانسوی رسانده و هر آنچه را که می توانند برای کمک به نجات این حیوانات انجام دهند. حتی برای این منظور گروه های نظارتی و کنترلی تشکیل شده و در ماه های بهاری که لاک پشت های پشت چرمی راهی سواحل شنی می شوند، تقریبا تک تک آنها را زیر نظر گرفته تا خطرات محیطی و بخصوص تهدید شکارچیان به حداقل ممکن برسد.


● وقتی تخم شکسته می شود
سردرآوردن بچه لاک پشت های پشت چرمی از تخم لحظه هیجان آوری است. این بچه ها هرگز مادرشان را نمی بینند و بر اساس یک فرمول کاملا غریزی بلافاصله پس از سر درآوردن از تخم و کنار زدن شن ها راه دریا را در پیش می گیرند. ۲ ماه طول می کشد که از یک تخم، بچه لاک پشتی به طول تنها چند سانتی متر و وزنی کمتر از یکصد گرم سر درآورد. البته لاک پشت های پشت چرمی بالغ تا یک تن وزن و بیش از ۲ متر نیز طول دارند. سردرآوردن از تخم پایان کار نیست.
معمولا بین ۴ تا ۵ روز طول می کشد تا بچه ها به طور عمودی در عمق شن ها بالا رفته و خود را به سطح ساحل شنی برسانند. معمولا شمار قابل توجهی از بچه ها تا پیش از رسیدن به دریا شکار حیوانات مختلف ازجمله سگ های وحشی، پرندگان شکارچی، خرچنگ های درشت اندام، کرکس های سیاه، جغدهای شاخدار و حواصیل ها می شوند. البته در دریا و اقیانوس نیز شکارچیان دیگری هم منتظرشان هستند که کوسه ها ازجمله آنها محسوب می شوند. با این حال شمار آنها بسیار زیاد است اما مشخص شده تنها یک بچه لاک پشت از جمع ۵۰۰ تا یکهزار همتای خود این شانس را پیدا می کند که از تمامی خطرات جان سالم به در ببرد و ساکن سال های متوالی اقیانوس ها شود.


● مسیریابی از روی ستارگان و ماه
بچه لاک پشت های پشت چرمی پس از سر درآوردن از تخم کاری جز رساندن خود به دریا ندارند اما این مسیریابی چگونه انجام می گیرد؟ این پرسش زمانی از اهمیت بیشتر برخوردار می شود که لاک پشت ماده گودال مورد نظر را در نواحی دورافتاده تری از دریا حفر کرده باشد. مطالعات محققان نشان می دهد بچه لاک پشت هایی که شب هنگام راهی دریا می شوند، مسیر حرکتی خود را از روی انعکاس نور ستارگان و ماه در آب دریا پیدا می کنند.
لاک پشت پشت چرمی یکی از منحصربه فردترین ساکنان اقیانوس است که بنا به اعتراف بسیاری از ماجراجویان علمی، مشاهده آنها زیر نور ماه آن هم در سواحل شنی و دست نخورده مناطقی از جهان همچون گینه فرانسوی یکی از هیجان انگیزترین لحظات در دنیای حیات وحش به شمار می آید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: مسافر بی سر و صدای اقیانوس ها, لاک پشت, لاک پشت پشت چرمی, ,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????